Doorgaan naar hoofdcontent

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten. 

Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar?

Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening had dan wij. Hij claimde dat veel van de symptomen die ik had niet onderdeel konden zijn van die aandoening. Elke info die ik kan vinden online wetenschappelijk en medisch verteld mij dat duidelijk die symptomen er dus wel bij horen. Maar ik denk dat hij er aan moest herinnerd worden waar MCAS voor stond voor dat gesprek deel begon, mij eigenlijk al het idee had moeten geven dat dat kon gebeuren. 

Het volgende probleem waar we tegen aan liepen was dat mijn verwijzing niet duidelijk genoeg was, soms zelfs niet leesbaar voor hen. Mijn oude huisarts die die verwijzing schreef was inderdaad er een van een echt dokters handschrift. Er stond ook niets specifiek in over MCAS, zelfs al stond er duidelijk dat er gekeken moest worden naar een potentiele oorzaak voor mijn allergieën, waarvan MCAS een mogelijkheid was, en dat was ondanks dat niet een verwijzing die vroeg om naar MCAS te kijken volgens hem. 

Dan was er nog het probleem dat ik volgens hen niet naar de goede afdeling was doorverwezen want het zijn niet allergologen die die onderzoeken doen, die kijken alleen of er allergieën zijn. En vanwege dat gesprek vond hij overigens ook niet nodig dat ik het zou onderzoeken omdat hij zoals genoemd, een ander beeld had over wat MCAS was en ik het waarschijnlijk (maar hij gaf toe het niet zeker te weten) het niet zou hebben. 

Uiteindelijk is besloten dat ik getest word of ik allergieën heb. Een uitslag die mogelijk niets zegt, want bij MCAS hoeft het niet altijd duidelijk te zijn in testen perse, maar ik wil hier best aan mee werken om meer uit te vinden en omdat ik kan laten zien ook dat ik meewerk met de artsen. Hoe meer info ik heb, hoe beter het voor mij is niet waar? Dus ik heb wat bloed geprikt en ik moet binnenkort terug komen voor een huidtest die ook veel duidelijkheid zou moeten geven. Ik ben benieuwd.

Ik weet dat ik hierna naar mijn nieuwe huisarts moet en opnieuw moet vragen voor een verwijzing/second opinion en moet zorgen dat ik bij de goede plek terecht komt, maar dat is ok. Ik moet er daarnaast ook over nadenken of ik mogelijk naar Groningen of België ga voor plekken waar ze een specalisatie hebben voor mestcelaandoeningen, dus het is nog even afwachten hoe dat gaat lopen en of ik besluit of dat mijn beste optie is. Ik ben voornamelijk bedlegerig dus lange reizen maken is niet iets wat makkelijk is. Maar eerst de volgende onderzoeken doen en zien hoe dat loopt!

Reacties

  1. Wat naar voor je,dat je terecht bent gekomen bij iemand die de aanbieding niet kent. Het is ook nog geen erkende aanbieding, er zijn nog maar weinig centra die zich ermee bezig houden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat waren jouw klachten voor jouw vermoedens voor MCAS ? Ik heb als kind histamine allergie of intolerantie.. ben daar overheen gegroeid.. alleen ik kan me zo beetje aansluiten bij alle klachten voor MCAS, had altijd al beetje last van me knie, maar sinds paar dagen ook aan al me gewrichten en ben pas 28 jaar. Extreme vermoeidheid speelt ook al jaren, afgelopen jaar burn out gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben zelf ook benieuwd naar de klachten die je had. De artsen dachten eerst dat ik een milde versie van de ziekte van Crohn had, maar aangezien mijn symptomen na anderhalf jaar nog steeds niet significant verbeterd zijn begin ik te denken dat ik misschien MCAS heb.
    Zelf heb ik vooral veel last van:
    - constante drang om naar de wc te gaan
    - diarree afwisselend met obstipatie
    - krampen die me 's ochtends wakker maken.
    -Opgezwollen buik/ moeite met ademhalen soms
    - Kniepijn

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar